top of page

Astanga Vinyásza Jóga

a Normafa Centerben

Órarend:

​

HétfÅ‘tÅ‘l péntekig: mysore stílusú gyakorlás - 06:00-08:00 között lehet érkezni, 09:00-ig kell a gyakorlást befejezni

​

Szombaton: vezetett egyes sorozat Návászanáig (Half Led), mantra meditációval - 06:00-08:00

​

Minden alkalom után bÅ‘séges, széles választékú, svéd asztalos vegetárius és vegán reggeli vár(a belépÅ‘jegy magában foglalja)

75EB031F-3E97-4F97-8276-77C955E07AD9_edited.jpg

Az astanga vinyásza jóga

    A jóga gyakorlati megtapasztalásának egyik leghatékonyabb módszere az astanga vinyásza jóga, amely elÅ‘re meghatározott ászanákból (pózok) álló sorozatok összetett rendszere. Kialakítása és népszerűvé tétele Sri K. Patthabi Jois, valamint guruja, Krishnamacharya nevéhez fűzÅ‘dik. Egy olyan rendszert alkottak, amely a hétköznapi ember (nem szerzetes, vagy aszkéta) számára lehetÅ‘vé teszi a mély spirituális gyakorlást a mindennapi életbe könnyedén beilleszthetÅ‘ módon.

​

Jóga terápia

​

   Az elsÅ‘ sorozatot Jóga Csikitszának nevezik, amely jóga terápiát jelent, azzal a szándékkal hozták létre, hogy megtisztítsa a gyakorló testét a méreganyagoktól, lerakódásoktól. A sorozat napüdvözletekkel kezdÅ‘dik, bemelegedik a test, felkészül az elme a gyakorlásra. Az álló pózok következnek ez után, ahol a gyakorló hajlékonyságot és erÅ‘t szerez a következÅ‘ pózokhoz. Az ülÅ‘ ászanák közt csavaró, nyújtó és csípÅ‘nyitó pózok vannak, mind a test tisztítását segítik elÅ‘, felkészítve arra, hogy egy helyben tudjon az ember ülni,könnyedén. A sorozatot hátra-hajlítással, és levezetÅ‘ pózokkal zárjuk. Rendkívül erÅ‘teljes hatásuk van, a kezdÅ‘ jogi azonnal meg fogja erezni gyógyító áldásos hatását a gyakorlásnak.

​

Vinyásza​

​

  A rendszer különlegessége azonban nem csupán az ászanák sorrendjében van, sokkal inkább az úgynevezett vinyászában, amely a lélegzet mozdulattal való összehangolását jelenti. A sorozat egyes pózait ezek a vinyászák kötik össze, és teszik egy összefüggÅ‘ sorrá, mint a mála füzér gyöngyeit a fonal (Patthabi Jois).

​

Dristi

​

Az ashtanga vinyasza jóga következÅ‘ három fontos szabálya a dristi, a bandhák és a légzés. Ezt nevezzük Trisztánának. A dristi a tekintet rögzítése egy pontra. Minden póznak megvan a helyes dristije, ahol a tekintet nyugszik. Ennek köszönhetÅ‘en a jógi gondolatai nem kavarognak össze-vissza, mint akkor, amikor a szemünk fel-alá mozog. Ha mindenfelé nézelÅ‘dünk akkor biztosak lehetünk abban, hogy a gondolataink el fognak kalandozni, így a dristi a fókuszálásban segít.

​

Bandha

 

A bandha energiazárat jelent. Három bandha található testünkben, amelyeknek a megismerése, használata idÅ‘t és gyakorlást vesz igénybe. Fizikai szinten ezek a gátnál, az alhasi izomnál, úgynevezett core izomnál, és a garatnál, a torokban található. Vannak olyan pózok amelyeknél külön erÅ‘feszítést igényel a bekapcsolásuk, de olyanok is vannak, ahol automatikusan beaktivizálódnak a test helyzetének köszönhetÅ‘en. Jóga gyakorlásunk közben energiát generálunk, életenergiát, más néven pránát. Ez az energia azonban eltávozik testünkbÅ‘l elég hamar, hacsak bent nem tartjuk azt. Erre szolgálnak ezek az energia zárak, a bandhák, ezek ugyanis megakadályozzak az energia eltávozását a testbÅ‘l. ElkepesztÅ‘ érzés megtapasztalni, ahogy működésbe lépve nem is kell saját izmaink erejét használnunk, mert elkezd egy teljesen más energia dolgozni bennünk, amitÅ‘l gyakorlásunk légiessé válik, szinte alig érintjük majd a talajt.

​

Légzés

​

A harmadik és egyben legfontosabb eleme a rendszernek a légzés. Ahogy Patthabi Jois mondta, a jóga tulajdonképpen légzÅ‘gyakorlat, minden más csak cirkusz. A légzés maga az élet. Belégzéssel kezdÅ‘dik, kilégzéssel végzÅ‘dik. Ez az, amit annyira természetesnek veszünk, hogy nem is tulajdonítunk neki jelentÅ‘séget. De vizsgáljuk csak meg, hogyan lélegzünk amikor idegesek vagyunk, amikor megörülünk valaminek, amikor szomorúak vagyunk, vagy fáradtak. Ugye, hogy mind különbözik egymástól? A jóga segítségével megtanuljuk a légzésünket szabályozni, lelassítani, mélyeket, teljes tüdÅ‘nket igénybe véve lélegezni, amely kihatással lesz közérzetünkre is.

​

Légzésünk legyen mély, szabad és egyenletes. Az ászana akkor tökéletes, ha tudunk benne megerÅ‘ltetés nélkül lélegezni. Ehhez az szükséges, hogy a tüdÅ‘nknek megfelelÅ‘ helye legyen a táguláshoz, hogy a gerincünk egyenes legyen. Akinek nagyon kötött a teste, ezt lassabban fogja elérni, de addig is gyakorolnia kell, hogy nyugodtan lélegezzen amennyire csak tud. Ez az erÅ‘teljes légzés rendkívüli hatással lesz ránk. Felforralja a vérünket, így kiég belÅ‘le minden méreganyag, az izzadás segítségével távozik testünkbÅ‘l minden felesleg. A légzés üteme foga megadni gyakorlásunk ritmusát, észre fogjuk venni, mennyire más tudatállapotba kerülünk majd általa. A légzés hangjára és ütemére koncentrálva elérjük, hogy teljesen befele figyeljünk, hogy a külsÅ‘ körülmények teljesen érdektelenek legyenek számunkra, és így megvalósítsuk a gyakorlás tulajdonképpeni célját, a mozgó meditációt.

 

 

​

Mysore stílusú gyakorlás

​

Hagyományosan mysore stílusban gyakoroljuk az astanga vinyásza jógát, amely mély befele figyelést, meditációt tesz lehetÅ‘vé a gyakorló számára. Minden gyakorló fejbÅ‘l tudja a sorozat neki már megtanított részét, és önállóan gyakorolja. A tanár nem vezeti az órát folyamatos számolással, hanem jelenlétével, igazításaival és segítségével tartja a teret a tanulók belsÅ‘ testi-lelki folyamatainak. A tanulók a megadott idÅ‘kereten belül bármikor szabadon érkezhetnek, és addig gyakorolnak, amíg a tanár megtanította nekik.

​

KezdÅ‘ként elÅ‘ször a napüdvözleteket tanuljuk meg és a három utolsó pózt. Alkalomról-alkalomra haladunk tovább következnek az álló pózok, majd az elsÅ‘ sorozat ászanái szépen, sorban. A fÅ‘ fókuszunk a sorozat megjegyzését, az alapok (bandha, dristi, vinyásza) megértésén és beépülésén vannak. Minden gyakorló egyéni, így teljesen egyéni iránymutatást is kap a tanártól. A tanulók a saját erejüknek, kitartásuknak megfelelÅ‘en haladnak, azzal a céllal, hogy a jóga gyakorlását be tudják építeni a mindennapjaikba. Így válik a jóga életformává és alakítja át az életünket áldásos és csodálatos módon. Hagyományosan ugyanis heti hat alkalommal gyakoroljuk az ashtanga vinyásza jógát, ötször mysore stílusban, és egyszer vezetett óra keretein belül.

​

Ez a stílus lehetÅ‘vé teszi, hogy egy teremben a teljesen kezdÅ‘n, a haladón át, az évtizedek óta gyakorló egy térben lehessen, egymást emelve, inspirálva, támogatást nyerve a csoport energiából. A tanulók az ászanákon keresztül nyitottságot, lelkesedést, elhivatottságot és alázatosságot is tanulnak.

 

Vezetett óra (Half Led)

 

Tradicionális szanszkrit vinyásza számolással vezetett óra, amely során a tanulók egyszerre kezdik és gyakorolják végig a sorozatot a tanár szóbeli instrukcióinak megfelelÅ‘en Návászanáig (csónakpóz), megfelelÅ‘ módosításokkal, segítséggel, ha szükséges. A mysore stílus mellett nagyon hatékony beépíteni a heti egy vezetett órát az életünkbe, hiszen megerÅ‘södünk, kitartásunk növekszik, a csoport energia visz magával, átlendít a nehézségeken, holdponton.

A számolásnak köszönhetÅ‘en egyre jobban megtanuljuk a mozdulatok, pózok egymást követÅ‘ rendszerét, mélyül az élményünk a gyakorlásunknak köszönhetÅ‘en.

 

Az én jóga utam

​

2010-ben kezdtem el jógázni, az egyetemi éveim alatt, ahol rengeteget kellett tanulnom, koncentrálnom és ülnöm, sok fizikai és lelki problémával megfűszerezve. A jóga ászanák, a hatha órákon nagyon sokat segítettek, hogy az egyetemen való teljesítményem jobb legyen, a stresszes időszakokat átvészeljem. Az órákat követően kellemes emelkedett érzés kerített hatalmába, nyugalom, kiegyensúlyozottság szállt meg.

​

2014-ben, miután lediplomáztam, és sok időm felszabadult, úgy döntöttem, hogy mélyebbre ások a jóga rejtelmeiben, és beiratkoztam egy ashtanga jóga alaptanfolyamra. Teljesen magával ragadott az ashtanga jóga rendszere, végre sok mindent megértettem, és a helyére került a gyakorlással kapcsolatban. Azóta tradicionális ashtanga vinyasza jógát gyakorlok, és az egész életem megváltozott, a lehető legjobb értelemben. Testi fájdalmaim, fáradékonyságom, szétszórtságom elmúlt, fittnek, üdének és tettre késznek érzem magam. Azt éreztem, végre válaszokat találhatok az évek óta bennem lévő kérdésekre, mélyebb megértésre tehetek szert a világ és önmagam működésével kapcsolatban.

 

Tudtam, hogy az ászana gyakorlás csodálatos eszköz arra, hogy megismerkedjek testem működésével, egészséges és kiegyensúlyozott legyek. Aztán ahogy teltek az évek, a testemmel való tudatos foglalkozáson keresztül olyan kapuk nyíltak meg az önismeret útján, amiknek a létezéséről nem volt sejtésem. Gyakorlással elkezdtem egyre nyitottabbá és befogadóbbá válni a világra, miközben megtanultam hol vannak a saját határaim, hogyan kell nemet mondani olyan dolgokra, amelyek nem szolgálják a fejlődésemet. Ez egy folyamatos munka, van amikor könnyebb, van amikor nehezebb, de egy biztos, sose voltam egyedül. A gyakorlásnak köszönhetően olyan emberekkel, tanárokkal ismerkedhettem meg, akiknek a törekvése önmaguk folyamatos meghaladására, egy jobb, szeretetteljesebb világ megélésében azonos, így új családra leltem. A jóga elkezdett az életem részévé válni, minden nap hajnalban kelek, hogy gyakoroljak, aminek hatására szokásaim is megváltoztak. Megtapasztaltam, hogy a jóga nem csak fizikai szinten van hatással az emberre, hanem lelki, szellemi szinteken is, egyre nyitottabbá, szeretetteljesebbé válik, rossz beidegződések, minták változnak át rövid időn belül.

​

Nagy utat jártam be a röpke 14 év alatt, beutaztam a világot, nagyszerű tanároktól tanultam, mint Sharath Jois, Govinda Kai, David Robson, Tharik Tami, Gabriele Severini. Négyszer két hónapra megjártam az ashtanga vinyasa jóga szülőhazáját, Mysore-t (India) is, és rengeteg tapasztalatomat, tudásomat el is kezdtem átadni egyéni és kis csoportos órák keretein belül. A védikus tudományokat évek óta tanulmányozom, ajurvéda, jyotish, jóga, tantra, mantra, és Szanszkrittül is tanulok. A Szent iratok tanulmányozása a mindennapjaim részévé vált, pl. Bhagavad Ghita, Patandzsali jóga szútrái. Fantasztikusnak tartom, hogy egy ilyen mély, ősi tudás áll az emberiség rendelkezésére, amelyet az indiai kultúra fenntartott, megőrzött és most ebben a modern korban lehetőségünk van újra felfedezni ezeket a tanításokat.

​

Hiszem, hogy a mai korban hatalmas szükség van az ősi tradíciók gyakorlására, nem idejétmúlt dolgok ezek, hiszen az ember alapvetően nem változott a korszakok alatt, az elme, a lélek, a test működései ugyanazok. A megértés, a tálalás módjain kell egy kicsit finom hangolni, hogy a modern, nyugati gondolkodású ember be tudja fogadni ezt a rengeteg tudást. Ezért tartom az ashtanga vinyásza jóga rendszerét egy nagyon összetett és jó stílusnak a modern ember számára, mert a fizikain, az ászanákon keresztül kezd el az emberrel dolgozni. Pár hónap gyakorlás után azonban megállíthatatlanul elkezdődik a belső változás, a nyílás, az elme rugalmasságának, fegyelmezettségének a jótékony hatásai elkezdődnek. Szépen lassan elkezd felébredni a belső tűz, a tudásvágy, a szomj, hogy mélyebbre mehessen a gyakorló.

​

Az egyik missziómnak tartom, hogy befogadhatóvá tegyem a gyakorlást, személyre szabott iránymutatással, hogy a gyakorlók a mindennapi életükben tudják alkalmazni a tanításokat, hogy a jóga ne csak a matracon történjen, hanem egy életmóddá váljon, a nap 24 órájában, a hét minden napján átjárja az emberek életét.

bottom of page